۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۳۳

قول متخصصان 5 کشور برای مدل سازی نجات دریاچه

قول متخصصان 5 کشور برای مدل سازی نجات دریاچه

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از قول مساعد متخصصان 5 کشور پیشرفته جهت مدل سازی نجات دریاچه ارومیه خبر داد.

محسن سلیمانی روز بهانی در گفتگو با خبر نگار مهر با بیان این مطلب افزود: متخصصانی از 5 کشور ژاپن، چین، روسیه، بولیوی و استرالیا در وزارت نیرو حاضر شدند و درباره راهکارهای نجات دریاچه ارومیه از خشکی همیشگی به بحث و تبادل نظر با مقامات ایرانی پرداختند.

به گفته وی، نمایندگان این کشورها که برای شرکت در نشست کمیته مدیریت سیل یونسکو در کشور حاضر شده بودند در حاشیه این نشست به موضوع دریاچه ارومیه نیز پرداختند.

سلیمانی با بیان اینکه حفظ تالاب‌های بین المللی از جمله دریاچه ارومیه مورد تاکید نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست قرار گرفت اظهار داشت: البته این جلسه تنها در حد آشنایی نمایندگان این کشور ها با مسائل و معضلات دریاچه ارومیه بود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها تصریح کرد: در این جلسه در خصوص مقدمات راهکار های نجات دریاچه ارومیه با متخصصان و استاتید این کشور ها که در این نشست حضور داشتند بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: پس از ارائه گزارش وضعیت دریاچه ارومیه در حال حاضر و طی 10 سال گذشته متخصصان مدل سازی این کشورها، قول مساعد دادند تا برای نجات دریاچه بهترین مدل را در کوتاهترین زمان ارائه دهند.

سلیمانی یاد آور شد: البته در نشست تخصصصی نتایج نشست بین الملی دریاچه ارومیه که حدود دو هفته پیش برگزار شد نتایج اولیه بررسی ها اعلام و قرار شد این نتایج در شورای عالی آب مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش مهر، نخستين نشست علمي تخصصي پيشرفت‌هاي اخير در حوزه مديريت منابع آب در چارچوب برنامه‌هاي توسعه‌اي يونسكو در وزارت نيرو برگزار شد. در اين نشست كه با حضور شماری از استادان و متخصصان داخلي و خارجي از كشورهاي ژاپن، چين، روسيه، استراليا و بوليوي برگزار شد، که يادآوري سابقه همکاری ايران و ژاپن درباره تغيير آب و هوايي و آثار آن بر محيط زيست، مسائل و چالش‌های زيست‌ محيطي و نقش آن در مديريت منابع آب، معرفي موسسه بين‌ المللي اقيانوس‌ شناسي، ارائه گزارش جامعي از تالاب‌هاي ايران و وضعيت درياچه اروميه و اقدامات ايران براي رفع چالش ها و راه‌ هاي پيش رو و تغيير اقليم و مديريت محيط زيست و بیان شباهت‌ هاي موجود استراليا و ايران در مورد وضعيت منابع آب از مطالب عنوان شده در این نشست بوده است.

در  این نشست، نمایندگان سازمان محیط زیست اعلام کردند بر اساس جدیدترین تصاویر ماهواره‌ ای، 50 درصد مساحت دریاچه ارومیه آب‌ دار شده است. همچنین عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه زمان مورد نیاز برای احیای این دریاچه را 10 تا 12 سال اعلام کرد و در پایان بر نقش حمايتي سازمان‌ هاي بين‌المللي در حفاظت از تالاب‌ هاي بين‌ المللي به‌ ويژه احياي درياچه اروميه تاكيد شد.
 

کد خبر 2302489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha